Team Old Time • Nyheder • Videoer • Billeder • Nostalgi • Kontakt • Teamet • Links • Forside

”13. Int. Midnight Run 2017”.11-11-2017

 

”Jubilæumsløbet 2017 – SOMS”.

Lørdag d. 11. november er dagen for det årlige ”Midnight Run”. Løbet med det specielle motto, - ”Det bliver mørkt og beskidt !!! med masser af grus og skove !!! Tør I...? - Så ses vi...!” Ja, men det er vi da nogle der tør. Og til alle jer der ikke turde !!! Der gik i igen glip af en rigtig god oplevelse. Der er ”kun” tilmeldt 24 hold. De 14 i Expert klassen. Der er hele 3 hold fra Norge og 1 fra Tyskland. (og det er ikke fam. Stein) Ruten er på 191 km og en idealkøretid på 4 t 53 min. Og mørkt og vådt er det, så det skal nok blive spændende.  

Det Tyske Team, Richard & Christian, fra “Verein für Motorsport in Niedersachen” og løbslederene på ”Nacht d. l. Messer”, hvor vi deltog sidst i oktober, ankommer til Skibbild lidt over middag. De har den gamle Ford M151A2 fra 1968 på en trailer herop. Den bliver læsset af her og vi følges af til Struer. Her mødes jeg så med min ”andenkører” Henning Kristensen. Det er nu 3 gang, vi danner par til Midnight Run. Det glæder vi os begge til.

Kaffe hygge ved Dahl Biler.

”SOMS” Struer, har lagt ”sjæl” i løbet, da klubben har 60 års Jubilæum. Samtidig har Dahl Biler 40 års jubilæum og Struer by, ikke mindre end 100 års købstadsjubilæum. Så det bliver til et ”200 års” jubilæum. Derfor er Struers Borgmester, Mads Jakobsen også mødt op, for at sende de tre første biler ud på ruten. Vi har start nummer 19 med afgang kl. 17.18.

Borgmester Mads Jakobsen løftede startflaget. Her Per Vilslev og Erik Andersen fra Hillerød, der deltager i deres flot Opel Kadett GT/E fra 1978. I 2018 udgaven af det Historiske Rally Monte Carlo er de to unge herre med for første gang.  Bilen har deltaget i det rigtige VM rallyet i Monte Carlo.
 

Der lægges hårdt ud. En P-etape på ”kun” 3895 m i industrien her omkring startområdet. Køretid 8 min. hastighed 28 km/t. Da der er rigtig meget ”kringlen” rundt, ja så skal vi tage os pænt sammen for ikke at løbe tør for tid. Vi når det. Så ud på etape to, hvor der efter bare 1400m er start på løbets første sekund etape. Efter bare 1500 m når vi frem til dagens første lange snoede grusvej. Knapt er vi drejet ind på den, før jeg i bakspejlet kan se en deltager, der har meget travlt. Vi holder til højre så han kan komme forbi, og det går kvikt. Også for kvikt viser det sig i det sig. Efter bare yderlige 600 m ligger deltageren pænt nede i bunden at grøften, uden mulighed for at komme derfra ved egen eller vores hjælp. Hvad er det man siger. Hastværk er lastværk. Og det må man jo sande i denne situation. Desværre.

Vi når frem til hovedvej 11 ved Ausumgård. Her kommer vi også til løbets eneste ”Fuser”. Man skal i Historisk P-løb, ved signatur kunne afgøre, hvor ruten er. Altså IKKE ved nogen form for måling. Og da alle bygninger på begge sider af R-11 (som i øvrigt også er fjernet) er fjernet, ja så er det rent gætværk, og langt uden for ånden i H. P-løb, hvilken af det to mulige (ude af 4) veje man skal vælge. En skam for et ellers rigtig god løb, men en sådan unødvendighed.

Vi kommer over Hjerm tilbage til Struer, og nu mod vest til Klosterheden. Her får vi desværre ikke kørt en pil færdig inden vi ændrer retning. Hvor der handles der spildes. :-) Men ”Hu Hej hvor det går” Det er meget Mørkt, - Vådt og rigtig Sjovt på de mange grusveje her i skoven. Vi når frem til kaffepausen hos ” Vestjyllands Klassiske Bilsamling”. Fint sted og spændende. Kaffe & kage til UG.

Nu mangler vi så bare lige små 90 km frem mod mål. Det går sydpå ned forbi Vemb. Nu skal vi en tur i ”Stråsø Plantage. Og jeg skal da lige love for at vi får rystet kagen på plads. Grus, Grus og atter ”våd & beskidt” grus. Fin tur. Fra Vind Kirke kommer vi atter på asfalt og vi når over Tvis og Mejrup Kirkeby, frem til målet i Borbjerg-Hvam Kultur & Fritidscenter, i Borbjerg. Det har været et fint løb, med mange fine detaljer (minus en) og godt tilrettelagt.

Nu er vi sultne. Vi skal have mørbradgryde m/kartoffelmos og broccolisalat, dertil kaffe m/brownie. Det smager rigtig godt og ”salaten” er det jo frivilligt om man vil prøve. Vi har misset to gange (inkl. Ausumgård) og samlet os 35 straf sekunder på turen. Det rækker til en 6 plads i Expert. OK syntes vi. Det lykkedes for Richard & Christian at vinde Touring med 89 strafpoint. De mangler kun et skilt på deres rute.

Det var så endnu en dejlig dage med sjove oplevelser, sammen med dejlige mennesker. Vi er tilbage i Skibbild kl. 01.15.

Med sportslig hilsen. Team Old Time. - Troels.  

--------------------------------------------------------------------
Niels Peder fortæller, fra deres tur.:

Kan det lade sig gøre at deltage i både en 60 års fødselsdag og køre Midnight Run på samme lørdag ?  - Jae, hvis fødselsdagen starter med Brunch i samme by som løbet, og ellers er gl. O-løbs observatør fra tilbage i 80érne, og derfor har forståelse for vigtigheden af et ”Motorløb” – ja, så går det an.

Karin og jeg kørte afsted til fødselsdagen i Struer i hver sin bil, familiebilen, og løbsbilen. Jeg skulle deltage i Midnight Run, som kører, med Ditte som observatør, da Karin ikke bryder sig om ”natløb”. Så Troels skulle hente Ditte og tage hende med til start.

Midt under festlighederne, indløber der så en sms fra Ditte: Hun er blevet syg med feber og influenza symptomer – UPS, nu er gode råd dyre. Ved siden af mig ved bordet, sidder imidlertid min gode ven Rally-køreren Ole (som i parentes bemærket, har kørt O-løb med fødselsdagsbarnet Karsten) Så jeg skubber mobilen med smsén fra Ditte over til Ole, og siger: ”tænk lige over det”. Ole og jeg har 2 gange tidligere, for nogle år siden, kørt Midnight Run, uden større succes – men Ole er frisk på et 3. forsøg.

Og midt på eftermiddagen, forlader vi det gode selskab, og kører til startstedet hos Dahl Biler. Vi slipper fejlfrit gennem en snæver og tæt P-etape i industriområdet. Sidste del af den korte etape (ca. 4 km) har sammenfald med en prøve i det sidste klubrally, Ole har deltaget i med sin Opel Astra – og halløj hvor det går – chikanerne er væk og Poloen med alle 45 Hk er på overarbejde. Den smule vi var bagefter de 28 Km i snit, henter vi, på trods af stigende temperatur i bremserne, som får den lille bil til at ryste som et espeløv ved enhver berøring af bremsepedalen. Så Ole holder efterfølgende foden fra den pedal !

På første sekundetape, kører jeg 2-300m forkert, inden vi vender, og kommer tilbage på ruten, men da ”baktasten” på den GPS-baserede triptæller App er forsvundet, har vi ikke styr på tiden, og indkassere 2 x Maxtid.


På de næste 3 sek. Etaper, har vi styr på ruten, men selvom gennemsnitshastigheden på de mørke, hullede og usle vestjyske grusveje (godt jeg kun skal læse kort) ligger på 48 – 50 km/t, lykkedes det Ole at køre grundigt foran idealtiden. Ved de næste mange ( 5 ) HTKér indkassere vi Maxtider. Men lidt efter lidt, får vi samarbejdet til at fungere, og efter etape 4 (af 10) ser vores HTK – tider pæne ud, et par stykker endda på 0 strafpoint.

Vi ender på en 4. Plads (af 4, dog "a’point" med nummer tre, men vi har den ”nyeste” bil) – så der er da plads til forbedring, men oplevelsen af at have gennemført et svært (både terræn og køreordre) P-Løb med succes sidder tilbage i erindringen.

Hilsen Team Old Time. – Niels Peder.

Vinderne af “DHMC Classic Tour 2017” Karsten og Teddy Simonsen. Godt gået Drenge.